Drefvikens Fred Astair

Drefvikens Fred Astair
Nelsson

söndag 31 januari 2010

Nelsson, med full koll på omvärlden

Då har jag gjort mitt för idag: kort förmiddagsprom med matte nere i sta´n sedan vi lämnat lillmatte på konfakursen. Sedan for vi hem, matte skottade lite, jag käkade frukost och sedan var det dags för nästa tur. Meija och hennes matte kom och hämtade oss och så tog vi en tur i skogen. Den närbelägna Gruvbergsskogen den här gången. Jag skötte mig exemplariskt i skoterspåren. Kom varenda gång matte kallade och tänk så lagom: när det dök upp ett par skotrar efter tag då hade matte nyss kopplat mig! Hem igen. Vilade genom att få tassarna, svansen och delar av nosen rakade, en  sysselsättning som jag hellre egentligen är utan. Men den här gången gick matte segrande ur processen. Nosen är dock kvar...

På kvällen har jag och lillmatte varit på lydnadskursen. En absolut onödig kurs om ni frågar mig. Om ni frågar lillmatte kommer hon att använda ett språk som man inte trodde henne om, särskilt inte med tanke på att hon var på konfakurs på förmiddagen. Och frågar ni de andra deltagarna kommer de att känna sig stolta över sina hundar och sig själva och tycka lite synd om lillmatte, samt säga att jag passar bättre på valpkurs 1. Om ni sedan slutligen frågar min matte så kommer hon att säga: skönt att man slapp se eländet och bara behövde agera lokal taxi. Och så ser hon efter i bokhyllan vilken litteratur som passar in på mig, samt sänder en tanke till biblioteket, bokhandeln, vänner och bekanta på nätet och mer närbeläget och funderar över om vi ändå inte ska börja om från början med lydnaden, "from the very beginning". Eller som hon sa till lillmatte: "vi kan låtsas att han är en omplacering som vi nyss fått hem och att vi nu ska börja ta itu med alla olater och lära honom allt han måste kunna för att överleva därute". "Kul", sa lillmatte, "jag ser hellre på TV".

1 kommentar:

Anonym sa...

Älskade tonåringar, precis sådana där kommentarer som bara är för underbara att höra när man själv har tänt på en idé.
Majsan