Drefvikens Fred Astair

Drefvikens Fred Astair
Nelsson

söndag 10 januari 2010

Lydnadsträning?

Idag smällde vädret till ordentligt och plötsligt hade vi plusgrader! Nelsson fick en betydligt längre promenad mitt på dagen, åtminstone i tid räknat, än vad de sista veckorna erbjudit. Visserligen bara nere på träsket, men i långlina och med boll och en massa snöskotrar att kolla på. Och på väg hem mötte ekipaget en liten söt, svart toypudelfröken på 7 månader! Hon var som en katt, hoppade upp i mitt knä, på min axel och på mitt huvud(!) medan Nelsson gjorde sitt bästa för att få hälsa på denna lilla varelse.

På kvällen har Nelsson och lillmatte gjort debut på tävlingslydnadskurs! Inget för mig, tycktes pudelherrn tänka. Nä, här var det mycket att lukta på, ridhuslukter, många andra hundar och en massa nytt. Lillmatte gjorde sitt bästa för att få kontakt med Nelsson som tyckte att det mesta andra var intressant utom det Lillmatte hade att säga, föreslå att man skulle göra osv. Den unge goldenkillen Rolex, som vi tidigare promenerat med i skogen och tränat spår med några gånger, var också där. Han kommit mycket väl ihåg att han inte gillar Nelsson och talade åter om det. Nelsson å sin sida talade ljudligt om för alla andra att han mycket hellre skulle vilja springa runt och jaga hundar än träna lydnad.

Så nu har matte och lillmatte insett att här måste backas i all form av träning. Kontaktövningar verkar stå högt i kurs nu och passivitetsträning ligger också högt på listan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Aaah, Herr Nelsson verkar ha haft det körigt :)! OM ni känner att ni vill ha några kontakttips så hör av er. Vi har gått den långa vägen på det området :D!/Erika

Lotta sa...

Lydnadsträning ÄR boring. I vår överlåter jag allt sådant till Drutt, det ska väl hans tåleder hålla för nu. Han tycker det är kul!!!