Drefvikens Fred Astair

Drefvikens Fred Astair
Nelsson

onsdag 10 mars 2010

Hej mitt vinterland!


Så här fint var det i början av sportlovsveckan i Björkliden. Lillmatte och hennes kompis ägnade sig åt slalom hela dagarna, ja det blev väl en del fika och godisätande också, matte och jag promenerade en hel del, husse hängde med då och då. I år försökte vi på nytt att till fots ta oss via skoterspår/skidspår till Rallarkyrkogården i Tornehamn men husse gav upp efter nå´n km så då vände jag o matte också. Vi hann i a f möta ett antal skidåkare med hund så jag hade en del att göra. Och därutöver var det många skidåkare och annat löst folk att ha koll på så fort man steg utanför dörren till vår stuga. Och förresten även när man var inomhus. Matte undrar igen om det egentligen inte är en draghund jag är, med specialite att skälla på allt och alla. Det gjorde i a f de 20-30 draghundar som vistades i hundgård i närheten av vår stuga. Man kunde inte passera ens uppe bland fjällbjörkarna på andra sidan vägen utan att de där snöälskande draghundarna samtliga ylade så det stod härliga till. Ja, jag kan erkänna: jag hjälpte till lite jag med.
Draghundar förrester: vi fick beskåda dem på nära håll in action vid ett par tillfällen då de kom förbi med sina slädar efter sig i flera ekipage om 4-6 hundar som drog för allt vad de var värda. Häftigt!

                                 
  Klart man måste sträcka på sig så man kan se vad som händer.

                                  
  Mot slutet av veckan såg det ut så här utanför vårt fönster.

                                  
Och vad är då bättre än att ta en tupplur invid gardinen?

Sista dagen kom solen tillbaka igen och även matte vågade sig ut i backarna med hyrd utrustning. Det resulterade i träningsvärk ett par dagar senare. Så går det när skidåkarmusklerna bara tränas en gång per år. Det kunde ha varit värre, lillmattes resesällskap körde in i ett träd sista dagen och gjorde en rejäl vurpa. Hjälmen bidrog säkert till att skadorna begränsades till några svullnader här och där men inget allvarligare.

                                   
 Man kan väl få fika och stå på ett renskinn även om man nu inte åker skidor? Fast jag tyckte att de där skinnen luktade bra mystiskt.

               
Snöhögar på parkeringplatsen är bra ställen att leka på. Matte hade med sig en kampleksak (gammal vante). Tur man är vig, lättare än matte och mycket snabbare så man kunde hämta den .






3 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar som om ni hade ett bra sportlov
/Majsan

Erika sa...

Mmmm, det ser härligt ut! Jag har en dröm att någon gång få prova att åka hundspann (säger man så). Det verkar helt otroligt! Kanske kunde Nelsson göra karriär inom hundspannsvärlden så får han liksom användning för sina dragkrafter :)?

Leone sa...

vilken underbar vecka ni verkar ha haft!