Drefvikens Fred Astair

Drefvikens Fred Astair
Nelsson

tisdag 7 september 2010

Socialträff med lydnadsträning

Ekipaget Den Äldre Pudeln och Den Äldre Matten var till socialträffen på Lokala kennelklubben ikväll. Där var en samling hundar av olika sorter, mattar och några få hussar.  De flesta tränade utställning. Den aktiviteten har det här ekipaget slutat med så det blev istället lite lydnadsträning med störning. Störningen var de 10-talet hundar som tränade utställning på samma gräsmatta som Ekipaget tränade inkallning, platsliggning och fotgående. Det gick förvånansvärt bra, med störningarna alltså. Matten var imponerad över Pudelherrn som låg kvar i 1 min trots alla hundar 25 m bort + en schäfer med matte lite längre bort som också verkade träna platsliggning. Det är klart - man kan inte säga att Pudelherrn till fullo koncentrerade sig på Matten. Njaeä - lite koll mot de andra hundarna och snosande i gräsmattan runt sig kunde han inte låta bli. Men han låg ju i a f kvar.
Nu har Matten studerat Tävlingslydnad - med sikte på 10an,  och insett att det Nelsson ägnade sig åt under träning av platsliggning var rena SEMESTERN. Så nu ska här tränas platsliggning med uppgiften "hakan i backen och håll koll på godiset".
Och så träffade Ekipaget en boxer - matten fick något längtansfullt i blicken...

2 kommentarer:

Erika sa...

Det där med hakan i backen finns det lite olika uppfattningar om. Det är ju inte nödvändigt men kan säkert hjälpa hunden att ligga riktigt, riktigt stilla. Jag tränade inte in det från början och har varit för lat för att ta tag i det. Men kanske till nästa år :). Man kan träna på haka i backe parallellt med den "vanliga".

Majsan sa...

Anaplasma/anaplasmos kallades tidigare erlichias/erlichios. Varför de bytt namn har jag ingen aning om.

Hakan i backen eller "plats" som jag kallar det får Puzzel att ligga lugnare och inte pipa. För pipandet är vårt stora problem med platsliggningen. Hejja på med er lydnadsträning. Och det Leone skrev att komma ut på banan kanske inte är så dumt. För nu tror jag att jag har jagat upp mig själv under så lång tid så jag blir nervös bara av att tänka tanken på en tävlingsplan :(