Drefvikens Fred Astair

Drefvikens Fred Astair
Nelsson

lördag 1 april 2017

Nelsson 10 år 17-03-30

Matte missade ju att skriva i bloggen igår när jag fyllde år, helt oförklarligt om ni frågar mig med tanke på  att vi firade ganska anspråkslöst. Inget partajande här inte. Men present fick jag i alla fall. En grön boll med piggar på. Den studsar ganska bra och är lite lagom mjuk och stor. Jag tog hand om den direkt. Kairo gjorde sitt bästa för att ta den trots att han fick en egen grej han också. Förtida uttag på födelsedagspresent säger matte. Han fyller 7 år om en månad ungefär.

Så här i födelsedagstider är det viktigt att visa upp sig lite mer än vanligt. Därför får ni en länk här till ett gammalt blogginlägg från 30 mars 2011 när jag fyllde fyra. Där kan ni kolla in hur snygg jag varit i olika frisyrer.

http://mattenochnelsson.blogspot.se/search?updated-min=2010-12-31T15:00:00-08:00&updated-max=2011-08-06T01:15:00%2B02:00&max-results=46&start=16&by-date=false

Så här såg jag ut igår på min 10-årsdag:

Och här har vi lite fler bilder på mig o Kairo från olika tillfällen senaste året.




Jag ska berätta lite för er om vad jag har hunnit med hittills i mitt liv. Jag föddes i Skogås, som ligger  några mil utanför Stockholm. Där bor min första matte, men henne hade jag bara i åtta veckor. Sen fick jag följa med på flyg hit upp med matte, husse och lillmatte. Så småningom flyttade Kairo in, sen blev husse sjuk och flyttade ut, lillmatte blev större och tog studenten och flyttade till Bredäng som ligger i Stockholm och plötsligt var det bara matte och vi fyrbenta kvar.

Det är en hel del saker jag prövat på i mitt liv. Första sommaren åkte vi segelbåt mest hela tiden, eller i varje fall alla helger. Inte långt men ut var vi. Till Likskär, bästa stället enligt lillmatte. Det är nära och man kan köpa glass där och bada. Det gjorde vi. Varje morgon tog matte med mig i land och parkerade mig vid en buske i sanden och sa åt mig att kissa, hon föregick själv med gott exempel. Matte kallade det för kompiskissning.

Sen blev det en massa utställningar. Det var aldrig riktigt min grej, även om jag var väldigt snygg. Lillmatte lyckades även rätt bra i juniorhandling vid ett tillfälle när jag var med, så pass att hon sen fick tävla i Stockholm en gång. Annars har jag även provat på agility (kul om man slipper A-hindret, och några andra mysko saker, tunneln är kul, hoppa är kul, slalom är kul i långsamt tempo, springa tråkigt), lydnad (varken jag eller lillmatte tyckte det var någon höjdare) rallylydnadskurser (passar mig riktigt bra - men vi har en hel del att fila på, särskilt det där med lukter i marken), personspår i skogen med apporter i (matten osäker på vad det kallas egentligen, vi är självlärda), enklare viltspår (tror inte det är för mig, men har bara provat lite en gång). Men det jag är allra bäst på och som jag verkligen gillar det är att vara sällskapshund. Och då alldeles särskilt åt matte. I det ingår långa promenader, det är jag jättebra på i långsamt tempo där man får snoka omkring lite som man tycker. Och sen slagga i soffan efter lite kurragömma, leta hundgodis och träna nåt inne. På sommaren gillar jag att ligga på gräsmattan och bara kolla in allt som händer i luften och på marken.

Jag har varit på långresor också.. En gång åkte vi bil ända ner till Göteborg och hem igen. Ja inte allt på en gång, det var i ganska många etapper och vi hann se nästan hela Sverige. Jag har åkt tåg också, nattåg t o r till Stockholm två gånger och en gång åkte vi dagtåg till Björkliden och var där några dagar och åkte skidor. Nej, inte jag, lillmatte och hennes kompis. Jag fick allt nöja mig med promenader i skoterspår i långlina.

Ja nu fick ni en liten inblick i mitt liv som pudel. Det mesta har jag dock lämnat utanför.

2 kommentarer:

Vippson sa...

Ah, en intressant redogörelse för de första tio, värdiga pudelåren! Den toppklasshemliga informationen tar vi sedan, pudelherrar emellan. Mvh/Vilda Vippe

Anonym sa...

Tack för rapporten, det var skoj att läsa. Puss på nosen Nelsson och hälsa Matte
/Majsan